Firmowe gadżety dla stałych klientów, darmowa dostawa, 20% rabatu na kolejne zakupy… – brzmi znajomo? To tylko niektóre korzyści płynące z uczestnictwa w programach lojalnościowych. Przedsiębiorstwa z różnych branż oferują obecnie swoim klientom niezwykle zróżnicowane programy, z których konsumenci korzystają coraz chętniej. Co stoi za sukcesem tego typu działań?

Badania ARC Rynek i Opinia wskazują na rosnący sukces programów lojalnościowych. Poziom zaangażowania „bardzo aktywnych uczestników” wzrósł w analizowanym okresie (od 2016 roku do 2019 roku) z 37% do 43%! Specjaliści oceniają, że przyczyn sukcesu należy upatrywać między innymi w rozwoju sieci spożywczych i drogeryjnych, oferujących swoim klientom atrakcyjne bonusy i benefity.

Aplikacje mobilne, karty, wizytówki – formy programów lojalnościowych

Świadczenia tego typu mogą przybierać rozmaite formy. Zdaje się jednak, że najpopularniejsze na rynku są różnego rodzaju aplikacje mobilne, zaprojektowane z myślą o klientach, oczekujących czegoś więcej niż klasyczny proces zakupowy.

Mini-programy mają zazwyczaj przypisany indywidualny kod kreskowy lub kod QR, który należy okazać ekspedientowi – w ten sposób zapisywane są punkty lojalnościowe. Popularnym „nośnikiem” wciąż są plastikowe karty, skanowane przy okazji każdych zakupów.

Nieco mniej popularną już formą są papierowe arkusze lub wizytówki z miejscem na naklejki i pieczątki – ich wadą jest jednak ryzyko szybkiego zniszczenia i konieczność częstej wymiany.

Zalety programów lojalnościowych

Popularność programów lojalnościowych nie wynika tylko i wyłącznie z możliwości otrzymania ciekawych nagród i korzystnych rabatów. Tego rodzaju przedsięwzięcia mają również szereg innych zalet, które nie tylko umilają zakupy, ale również usprawniają je. Które atuty programów lojalnościowych są najważniejsze?

  • Indywidualne podejście do klienta, czyli personalizacja. Można to zaobserwować chociażby na przykładzie aplikacji mobilnych, które nie tylko są bazą zebranych punktów czy wydanych kwot, ale również gromadzą informacje na temat preferencji konkretnych konsumentów.
  • Podpowiedź w procesie zakupowym, która idzie w parze z wcześniej wspomnianą personalizacją. Dzięki zgromadzonym informacjom o kliencie, programy lojalnościowe „podpowiadają” konsumentom, które produkty mogą im się spodobać, skracając tym samym nie tylko poszukiwania, ale również selekcjonując dopasowane do użytkowników oferty.
  • Możliwość „bycia na bieżąco” – programy lojalnościowe to także stała komunikacja z marką. Dzięki rozwiniętym działaniom reklamowym konsumenci mogą stale pozyskiwać informacje o swojej ulubionej marce, jej akcjach, dostępnych produktach, a także ofertach specjalnych i limitowanych.
  • Dostęp do dedykowanych promocji – nie można jednak zapominać o najważniejszym czynniku dla wielu klientów, czyli bonusach. Oferowane klientom benefity przybierają najczęściej formę darmowej dostawy, zniżek na kolejne zakupy, firmowych gadżetów i akcesoriów czy nieodpłatnych usług specjalnych.
  • Korzyści społeczne – wiele przedsiębiorstw i sieci oferujących programy lojalnościowych nie zapomina o wymiarze społecznym. Aktywność użytkowników to wielokrotnie nie tylko dedykowane promocje, ale również działania charytatywne – zgromadzone punkty można przekazać np. wybranym organizacjom społecznym, fundacjom czy stowarzyszeniom.

Najciekawsze programy lojalnościowe

Wśród programów lojalnościowych są również takie, które odznaczają się wyjątkową kreatywnością i zmaksymalizowanymi korzyściami dla ich użytkowników. W tym miejscu warto przywołać chociażby NIKE+. Marka postawiła na wyjątkowy przekaz, biorąc pod uwagę potrzeby klientów, zachęcając ich tym samym do pokonywania własnych barier.

W ramach stworzonego przez brand programu, użytkownicy mogą nie tylko skorzystać z 30-dniowego okresu testowania, ale również z aplikacji treningowej, zawierającej profesjonalne porady i plany ćwiczeń. Nie sposób nie wspomnieć również o marce Urban Outfitters – ta marka odzieżowa stworzyła z kolei program lojalnościowy, opierający się na zdobywaniu punktów za zakupy, wpisy w internecie i udział w konkretnych wydarzeniach. Te działania nagradzane są np. spotkaniami z artystami czy personalizowanymi upominkami.

Nie można zapominać także o dużych galeriach handlowych (np. takich jak https://posnania.eu/restauracje) – wiele tego typu obiektów oferuje swoim klientom programy lojalnościowe, w ramach których mogą stać się posiadaczami kart VIP, umożliwiających dostęp do ekskluzywnych usług lub atrakcyjnych rabatów na zakupy.

xp9000@vp.pl'

Napisane przez

Agata Romanowska

Uwielbia pisać i dzielić się wiedzą o wszystkich nurtujących, kobiecych sprawach. Prywatnie dziennikarka oraz fanka zdrowego lifestyle'u. Pisze dla nas w dziale Dom, Lifestyle i Różności.